Tuesday 27 September 2011

AKTIVITI 2



1. Sila analisis kurikulum SAINS KBSM.  Adakah ianya menepati kriteria yang telah dibincangkan setakat ini?

Kurikulum sains KBSM adalah menepati kriteria-kriteria yang telah dibincangkan. Antara kriteria-kriteria yang dipenuhi adalah seperti mempunyai sukatan pelajaran yang sesuai dan sempurna serta mengikut tahap keupayaan pelajar. Selain itu, ia mempunya pelan akademik iaitu mengandungi elemen seperti tujuan, isi kandungan topik-topik dan urutannya,  proses instruksi, bahan dan sumber pengajaran, dan kaedah penaksiran. Ia juga menepati standard kebangsaan seperti yang termetrai dalam NSES (National Science Education Standard) dan juga melibatkan penggunaan buku teks sebagai bahan rujukan utama di sekolah.

2. Apa itu Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)? 

Ia berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan yang berasaskan prinsip KBSR iaitu pendekatan bersepadu, perkembangan individu secara menyeluruh, peluang dan kualiti pendidikan yang sama untuk semua murid dan pendidikan seumur hidup.

3. Bagaimana dengan KSSM ? Maklumat ?

Ia merupakan satu dasar yang baru diusulkan oleh kementerian pelajaran Malaysia tetapi belum dilaksanakan oleh Bahagian Pembangunan Kurikulum Walaubagaimanapun, menurut Tan Sri Muhyiddin Yasin, Timbalan Perdana Menteri, pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) mulai 2014, kohort (sekutu atau kumpulan) pertama untuk murid Tingkatan Satu yang menggunakan kurikulum baru mata pelajaran KSSM hanya akan mula menduduki peperiksaan SPM pada tahun 2018.

AKTIVITI 3

Huraikan secara ringkas maksud setiap jenis pengetahuan berikut:
  • Ø  Pengetahuan deklaratif/proposisi (Declarative/propositional knowledge)

Pengetahuan yang boleh dideklarasikan. Pengetahuan ini biasanya dalam bentuk kata iaitu menghuraikan apa yang diketahui berkenaan masalah tersebut. Ia termasuk pernyataan ringkas yang dimasukkan sama ada benar atau palsu. Senarai pernyataannya lebih kepada penghuraian objek atau konsep. 

  • Ø  Pengetahuan tatacara/prosedur (Procedural knowledge)

Pengetahuan ini berkenaan dengan huraian bagaimana masalah diselesaikan. Ianya juga menyediakan panduan bagaimana melaksanakan sesuatu.

  • Ø  Pengetahuan struktur (Structural knowledge)

Pengetahuan ini berkaitan dengan huraian struktur pengetahuan. Ia menghuraikan tentang model mental pakar secara keseluruhan. Model mental ini adalah berkenaan dengan konsep, subkonsep dan objek.

  • Ø  Pengetahuan eksplisit (Explicit knowledge)

Pengetahuan yang dapat ditemukan secara fizikal, mudah dikomunikasikan dan mudah dipelajari orang lain. Dalam erti kata lain, pengetahuan eksplisit adalah pengetahuan yang telah disimpan dalam wujud nyata berupa media. Bentuk paling umum dari pengetahuan eksplisit adalah petunjuk penggunaan, prosedur dan video.

  • Ø  Pengetahuan tanpa dizahirkan (Tacit knowledge) yang terkumpul dalam diri seseorang yang lebih luas dari pengetahuan yang dizahirkan secara eksplisit

Pengetahuan tacit atau pengetahuan yang tidak dizahirkan adalah pengetahuan yang tidak dapat disentuh secara fizikal, sulit diterjemahkan dalam bentuk bahasa dan sulit untuk dipelajari oleh orang lain. Menurut Pendit (2010), pengetahuan tacit merupakan pengetahuan yang bersifat tak terlihat.


AKTIVITI 4

Nyata dan huraikan contoh PCK yang dapat digunakan untuk mengajar topik  kumpulan masing-masing.

PCK (pedagogical content knowledge) bermaksud pengetahuan pedagogi isi kandungan. Sama adapengetahuan isi kandungan atau pedagogi am, ia merupakan gabungan di antara kedua-duanya. Ia juga merupakan pengetahuan yang unik kepada seorang pendidik. Pengetahuan ini merupakan sesuatu yang sangat penting kerana ia berkait rapat dengan bagaimana guru menyampaikan isi kandungan agar mudah difahami dan dapat
menggalakkan kefahaman konseptual pelajar. Terdapat beberapa contoh PCK yang sesuai untuk digunakan bagi topik “Chemicals in Industry”,

1) Membawa dan menunjukkan contoh aloi kepada pelajar

v     Perkara ini adalah penting untuk pelajar mula tertarik dengan topik ini. Dalam sains sendiri kita diajar bahawa setiap perkara perlukan tenaga tertentu untuk mula bertindak. Begitu juga pelajar, apabila mereka mula mengenali rupa aloi, mereka akan mula berfikir dengan lebih jauh dan mula bertanya seperti apakah kegunaanya, bagaimana ia menjadi sesuatu yang penting dalam industri dan sebagainya. Ramai guru yang mengambil gambar melalui internet dan menunjukkan kepada pelajar, namun pada pendapat kami, jika sesuatu dilihat secara langsung dihadapan individu pelajar itu sendiri, pembelajaran akan menjadi sesuatu yang lebih bermakna. Kemudian guru boleh bertanya beberapa soalan pencetus seperti “ apa yang terjadi kepada sebuah kereta tanpa tayar”?, kemudia guru bertanya lagi “tahukah murid-murid bahawa aloi merupakan faktor penting kepada kekukuhan dalaman tayar tersebut”.


2) Mengajar menggunakan teknologi dan pengetahuan terkini

v     Pengajaran menggunakan “power point” merupakan salah satu teknik yang terkenal dalam kalangan guru. Tapi perlu diingatkan bahawa kebiasaan akan mendorong kebosanan pelajar. Apabila pelajar bosan, sesuatu yang berbentuk fakta akan sukar mendapat perhatian. Oleh itu sekiranya guru ingin membuat persembahan dalam bentuk “power point”, ia mestilah menjadi sesuatu yang menarik dan lain daripada yang lain. Oleh itu guru perlu membuka minda seluasnya dan cuba menjadi kreatif untuk kepentingan pelajar. Sebagai contoh, guru boleh membuat atau mengambil contoh animasi tentang bagaimana aloi boleh mengubah komposisi atom dalam sesebuah logam. Apabila ia dipamerkan, ia akan memberi pandangan visual yang jauh lebih baik kepada pelajar. Penggunaan IWB (Intelligent White Board) merupakan satu teknik genius yang dapat membuka mata pelajar kerana ia boleh melibatkan mereka dalam kelas. Mereka boleh melakukan beberapa aktiviti yang menarik pada skrin dan rakan-rakan yang melihat akan turut berkongsi pemahaman. Walaubagaimanapun, ia.belum diperkenalkan secara meluas di setiap sekolah kerana bajet yang tinggi diperlukan untuk sistem ini. Mengaplikasikan isi komputer adalah sangat berkesan dalam setiap subtopik.

3) Analisis dan Praktikal

v     Apabila guru menghabiskan silibus dalam topik ini, beberapa aktiviti perlu dirancang untuk melihat sejauh mana kefahaman pelajar. Sebagai contoh, guru boleh menyediakan kuiz ringkas mengikut tahap yang tertentu. Soalan yang dibina adalah lebih baik jika dikaitkan dengan kehidupan seharian pelajar kerana ia dapat menarik minat pelajar untuk untuk berfikir dan menguji keupayaan mereka. Guru juga boleh memberi peluang kepada murid untuk melakukan amali contohnya tentang bagaimana bahan buangan daripada industri boleh mencemarkan alam sekitar.

AKTIVITI 5

Jana contoh-contoh fakta, konsep, PROSEDUR, klasifikasi, generalisasi dan teori yang terdapat dalam topik kumpulan masing-masing

FAKTA:
1.         Aloi merupakan campuran lebih daripada satu bahan logam iaitu atom logam utama dan atom logam asing.
2.         Contoh-contoh aloi adalah seperti pewter dan duralium.
3.         Logam tulen bersifat cepat karat, lembut dan lemah
4.         Logam tulen terdiri daripada atom-atom yang sama saiz. Lapisan atom disususn secara rapat dan sekata menyebabkan lapisan atom menggelongsor antara satu sama lain dengan mudah menjadikan logam tulen bersifat lembut dan lemah.
5.         Ammonia merupakan bahan kimia yang digunakan dalam pembuatan baja dan asid nitric serta bahan pembersih rumah

KONSEP:
1.       Sifat-sifat logam tulen  boleh diperbaiki dengan mencampurkan bahan logam lain membentuk aloi.
2.       Aloi lebih keras kerana campuran atom logam utama dan atom logam asing berbeza dari segi saiz. Kehadiran atom asing mengganggu susunan sekata atom logam menyebabkan lapisan-lapisan atom lebih susah menggelongsor antara satu sama lain.

PROSEDUR:
Penghasilan ammonia dalam industry menggunakan Proses Haber

KLASIFIKASI:

ALOI
KOMPOSISI
SIFAT ISTIMEWA
PENGGUNAAN
Keluli berkarbon
99% besi
1% karbon
Murah, keras, bentuknya tidak mudah diubah
Membuat jambatan, kenderaan dan mesin
Keluli nirkarat
74% besi
18% kromium
8% nikel
Tahan karat, keras
Membuat alatan dapur dan bahan hiasan
Loyang
70% kuprum
30% zink
Keras, tidak berkarat, berkilat
Membuat barang hiasan, loceng
Gangsa
90% kuprum
10% timah
Keras, tidak berkarat
Membuat pingat
Pewter
91% timah
7% antimony
2% kuprum
Mudah ditempa, mulur dan berkilat selepas digosok
Membuat barangan hiasan dan cenderamata
Duralium
95% aluminium
4% kuprum
1% magnesium
Ringan, keras, tidak mudah terhakis
Membuat rangka kapal terbang, basikal lumba



AKTIVITI 6

Membuat analisis dan menyenarai kemahiran-kemahiran utama yang pelajar perlu kuasai dalam topik kumpulan masing-masing.

Topik :Chemical In Industry ( Tingkatan 4 )

1.1       Memahami ciri-ciri aloi dan kegunaannya dalam industri


  •  Kemahiran  :  menganalisis
  • Contoh       :   para pelajar diminta untuk menghubungkan  ciri-ciri yang terdapat dalam aloi dalam kehidupan harian dan menyatakan kepentingan penggunaan aloi  dalam industry di dalam pembinaan peta minda.


1.2       Menganalisis penghasilan dan penggunaan ammonia dalam industry

  • Kemahiran : kemahiran proses sains  ( pemerhatian ,penyoalan,menerbitkan hipotesis,membuat ramalan, perancangan dan penyiasatan,mentafsir dan komunikasi.)
  • Contoh     :Kemahiran-kemahiran tersebut akan dikuasai di dalam kelas amali yang memperuntukkan pelajar menyediakan baja ammonia.Kemahiran ini dapat diaplikasikan apabila pelajar menjalankan eksperimen tersebut.


1.3       Menganalisis kesan sisa pembuangan industri terhadap alam sekitar

  • Kemahiran : komunikasi  
  • Contoh      :Pelajar harus membentangkan mengenai kesan-kesan buruk pengurusan sisa pembuangan industri terhadap benda hidup. Mereka juga harus memberi penerangan mengenai cara-cara pengelupusan sisa industri di Malaysia.


1.4       Kesedaran tentang perlunya pemeliharaan dan pemuliharaan daripada pencemaran sisa industri untuk kesejahteraan manusia

  • kemahiran : manipulatif 
  • Contoh     : pelajar dapat berdebat mengenai subtopik ini dan dapat menyatakan impak negatif daripada sisa pembuangan industri ini terhadap generasi masa hadapan.





AKTIVITI 7


Huraikan Secara Ringkas Maksud Semua Teras Pengetahuan Guru Kecuali PCK (Pedagogical Content Knowledge).





1.       Pengetahuan Isi Kandungan
Merangkumi aspek pengetahuan substantif dan pengetahuan sintaktik. Pengetahuan substantif merupakan bahagian paling penting dalam sesuatu disiplin di mana merangkumi fakta dan konsep sesuatu mata pelajaran. Ia juga merujuk kepada kerangka yang digunakan untuk menyusun semua konsep dan fakta sesuatu mata pelajaran. Pengetahuan sintaktik merujuk kepada kaedah yang melaluinya pengetahuan usulan dihasilkan dan dimantapkan, kaedah di mana pengetahuan baru diterima melalui beberapa prosedur uji kaji dan pengesahan.

2.       Pengetahuan Kurikulum
Pengetahuan ini Digambarkan sebagai “alat” oleh Shulman, iaitu, bahan serta program pengajian yang tersedia bagi setiap mata pelajaran. Pengetahuan jenis ini ialah pengetahuan mengenai program pengajian dan jenis bahan kurikulum yang digunakan untuk sesi pengajaran. bBahan kurikulum tidak terhad kepada apa yang ada dipasaran atau ditentukan oleh kerajaan malah bahan itu mungkin dibuat sendiri, dirangkan mengikut konteks atau pelajar yang tertentu.

3.       Pengetahuan Tentang Pelajar Dan Ciri Mereka
Merupakan pengetahuan tentang sifat pelajar dalam julat umur tententu, sifat sosial mereka, tingkah laku mereka dalam bilik darjah dan di sekolah, budaya hidup serta minat dan kecenderungan mereka. Daripada pengetahuan ini, muncul kemahiran dan proses mengadaptasikan aktiviti serta gambaran tentang pelajar atau tentang proses membezakan kebolehan yang berlainan.

4.       Pengetahuan Konteks Pendidikan
Pengetahuan ini adalah tentang semua latar di mana pembelajaran berlangsung sekolah, bilik darjah dan konteks pendidikan yang lebih luas bagi komuniti dan masyarakat. Konteks boleh berubah sepenuhnya. Konteks mempunyai kesan yang besar ke atas prestasi mengajar dan terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi perkembangan guru dan prestasi bilik darjah. Meliputi tahap sosioekonomi kawasan, jenis dan saiz sekolah, saiz kelas, kualiti sokongan rakan sejawat dan kualiti hubungan guru di sekolah.

5.       Pengetahuan Matlamat, Tujuan, Nilai dan Falsafah Pendidikan Serta Asas Sejarah
Mengajar adalah aktiviti yang mempunyai tujuan: guru mempunyai matlamat jangka pendek dan jangka panjang bagi pelajaran atau sesi pengajaran. Pengajaran juga adalah usaha menerapkan nilai-nilai dimensi moral ke arah melahirkan warga bermoral tinggi dan bertanggungjawab.

6.       Pengetahuan Pedagogi Am
Merujuk kepada pengetahuan am mengenai pengajaran yang diperoleh melalui amalan, sebagai contoh, tentang cara mengawal dan mengurus bilik darjah dan cara menarik dan mengekalkan minat pelajar. Kebanyakan pengetahuan mengajar yang diperolehi daripada pengalaman persekolahan guru itu sendiri akan membentuk pandangan dan pemahaman guru tentang mengajar dan dengan itu juga membentuk perkembangan mereka sendiri. Dalam kes ketiadaan model dan pemahaman tentang P&P yang jelas, guru banyak bergantung kepada apa yang mereka ketahui.





Tuesday 20 September 2011

KRONOLOGI PERKEMBANGAN PENDIDIKAN SAINS

1939 -Zaman penjajahan, ada banyak perubahan. Sebuah jawatankuasa ditubuhkan untuk     
         menggubal tujuan pendidikan Sains. Hanya sebuah sekolah menengah sahaja yang   
          menawarkan Kursus 4 tahun Sains Am. Mempunyai bilik dan kemudahan dan guru sains    
         yang berkelayakan.



1942-Perang dunia ke-2 berlaku, perlaksanaan kurikulum sains terhenti seketika.



1943 -Selepas perang, kursus Sains Am telah dijadikan kurikulum di semua sekolah menengah
          dibawah Sukatan Pelajaran Britain.



1957-Selepas merdeka, wujudnya kesedaran mengenai pendidikan Sains, maka dasar ini telah   
         diperkemaskan. RMK-2, kerajaan memberi penekanan terhadap Pendidikan Sains dan  
         Teknologi.


(1950-1960= Kurikulum Tradisi Sains Sekolah Menengah)-Terlalu mementingkan fakta
         Murid- murid lepasan kursus tradisi tidak mempunyai kefahaman dalam bidang Sains tetapi  
         mempunyai pengetahuan fakta yang luas. Kelemahan besar adalah tidak menggambarkan  
         ilmu Sains seperti amalan ahli-ahli sains dari sudut kandungan mahupun kaedah.
         Matlamat P&P tidak dinyatakan dengan jelas.




1960-Kementerian Pendidikan mengambil langkah untuk tingkatkan kualiti pendidikan sains.
         Antara langkah yang diambil adalah melalui Projek khas Sains Sekolah Rendah,   
         Kurikulum Sains Tulen Moden, KBSR dan KBSM.


(1969- Kurikulum Sains Moden)-Kementerian Pendidikan memperbaiki sistem pengajaran  
            subjek Sains di sekolah menengah. Diadaptasi mengikut kurikulum Barat untuk mempercepatkan
            proses pembinaan sistem tersebut.


1971-Projek Khas Sains Rendah dikemukakan untuk mengatasi kelemahan dalam subjek Sains
         melalui proses P&P yang berkesan. Antara objektif perlaksanaan projek tersebut adalah:
v  Isi pelajaran yang sesuai disampaikan
v  Cara penyampaian yang berkesan.


1972-Biologi, Fizik dan Kimia diperkenalkan kepada sepuluh buah sekolah



1974-Rampaian Sains Moden diperkenalkan.


1988-Subhan mengemukakan pendapat mengapa perubahan dibuat terhadap kurikulum Sains
         antaranya adalah:
v  Untuk mengikuti perkembangan semasa dan mudah disesuaikan dengan keadaan tempatan.
v  Mempunyai penasihat dari Britain sebagai pakar rujuk yang bersedia memberi sokongan dari sudut latihan dan persediaan.
v  Kementerian Pendidikan berpendapat adalah lebih baik mengubahsuai sesuatu yang telah wujud daripada membina yang baru.


1979-Penubuhan  Jawatankuasa Kabinet. Ditubuhkan untuk mengkaji pelaksanaan dasar
         Kerajaan. Cadangan  yang menjadi asas pembaharuan dalam kurikulum peringkat sekolah  
         iaitu Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) & Kurikulum Bersepadu Sekolah    
         Menengah (KBSM)



1983-Pelaksanaan KBSR di seluruh Negara. KBSR  memberi penekanan kepada 3M (membaca ,
         menulis,dan mengira) dan perkembangan individu secara menyeluruh. Penggabungan  mata
         pelajaran Sains, Sejarah,Geografi, Kesihatan dan Sivik menjadi satu matapelajaran iaitu
         alam dan manusia


1988-Pelaksanaan matapelajaran Alam dan Manusia sepenuhnya



1989-Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM ) diperkenalkan


1994/95-Matapelajaran Sains diperkenalkan bagi menggantikan matapelajaran Alam dan
               Manusia. Pelaksanaan tersebut disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya,
v  Kurangnya persediaan dan latihan daripada guru untuk mengajar.
v  Sekolah tidak mempunyai kemudahan dan masa yang cukup untuk mengajar
v  Tahap matapelajaran yang tinggi dan hanya sesuai untuk pelajar yang cerdas dan pintar

Tuesday 13 September 2011

Perbezaan Model Pengajaran Jenis 1 dan 2

Jenis 1 terdiri daripada model pengajaran Tyler, ASSURE dan MASTERI. Manakala jenis 2 terdiri daripada model pengajaran Inkuiri, Problem Based Learning (PBL), Project Based Learning, dan Case Based Learning. Secara keseluruhannya, kedua-dua jenis ini menjelaskan tentang kaedah pengajaran dan pembelajaran. Apa yang membezakan antara kedua-duanya adalah cara pelaksanaaannya. Jenis 1 berorientasikan guru (teacher centred learning). Sebagai contoh bagi model Tyler, guru akan menyediakan Rancangan Pengajaran Harian untuk sesuatu subjek. Manakala bagi model ASSURE, guru akan mengaplikasikan kemudahan teknologi dalam pengajaran seperti penggunaan Power Point, Projector,Animation dan Smart Board. MASTERI pula merupakan salah satu kaedah pengajaran dimana guru memastikan setiap pelajar perlu menguasai dan memahami setiap subtopik sebelum beralih ke subtopik yang lain.

Jenis 2 pula ialah kaedah pembelajaran kendiri (student centred learning). Secara umumnya, kaedah pembelajaran jenis 2 memerlukan pelajar untuk berdikari dalam semua proses pembelajaran. Sebagai contoh, perlaksanaan PEKA disekolah dan tugasan kumpulan.

Jomlah Belajar!!!! (Sesuai Utk Guru dan Bakal Guru)

Tafsiran Beberapa Terma Pendidikan.

1)      Pembelajaran- Satu  proses pemindahan ilmu maklumat dari satu pihak kepada satu pihak yang lain samada secara formal atau tidak.

2)      Pendidikan- Proses yang melengkapkan manusia dari sudut jasmani, emosi, rohani, intelektual dan sosial (JERIS)

3)      Pengajaran- Sesuatu tugasan dan aktiviti yang diusahakan bersama oleh guru dan muridnya

4)      Teknologi-  Pembangunan dan penggunaan alatan, mesin, bahan dan proses untuk memudahkan proses kehidupan manusia dan berubah mengikut peredaran zaman.

5)      Penaksiran- Proses pengumpulan, menterjemah, merekod, dan menggunakan maklumat mengenai respon pelajar kepada tugas pendidikan 

p/s: Kalau anda perasan, definisi yang termaktub diatas adalah berdasarkan perkataan2 dalam subjek yang kami ambil ni, iaitu Pengajaran, Teknologi dan Penaksiran 1. Semua definisi tersebut diringkaskan oleh kami melalui beribu2 definisi yang ditemui melalui internet. Semoga kita semua memperoleh ilmu yang berkat+bermanfaat melalui subjek ini dan InsyaAllah juga ia merupakan perkongsian ilmu yang berguna utk anda.. Terima kaseh cikgu!!! (sila baca dengan nada Upin dan Ipin secara menusuk dalam kalbu anda).

Mohle sudikan Dri Berkenalan ngn Kami..

Assalamualaikum w.b.t + slamat sejahtera diucapkan kepada rakan2 semua yg mmbaca blog tini Memperkenalkan kumpulan kami sendiri dengan bangganye (walau xde sape yg bace), we are sUpEr 8 cIkGu !!!!! Utk pengetahuan semua, name sUpeR 8 cIkGu bukan bermkna kami mempunyai lapan super power+apa2 keistimewaan berlainan mcm lam Fantastic Eight.., hah! Ilangkan kerut tu dulu sblum trus membaca..Bukan juga kerana kami terdiri dari lapan ahli, tapi kerana………………………….............................. agak2 ada timbul unsur suspen tak kalau wat titik pjg mcam tu???? Ok sambung, kerana kami bertemu dengan wujudnya satu nombor, dalam bhasa melayunya dipanggil nombor lapan. wujudnya nombor unik atara 7 dan 9 mmg ada hikmahnye yg tersendiri, salah satunya adalah kami..haaaaa.. best x?? Utk pengetahuan tmbhan, Blog Bukan-Utk-Individu dan Xde-Kepentingan-Diri- Langsung ini dibuat dengan hati tulus ikhlas atas permintaan lecturer kami, Dr. Razak nama diberi. Blog ini dicipta khas utk subjek Pengajaran Teknologi dan Penaksiran. Blog ini tak mawlah dijadikan formal kang cam x mnarik pulak  utk dibaca walaubagaimanapun ia InsyaAllah akan  penuh dgn isi2 yg sangat berguna utk dibaca walaupun kdg2 bersama dengan gurauan yang kurang berguna.. Semoga anda dpt mengomen dengan penuh iklas kpada blog ini n memberi skongan perpaduan. Akhir kata. Kansahamnida!!!!!